TECHNOMED
  • +48 734 718 742
  • [email protected]
  • Szukaj
  • O NAS 
    • KIM JESTEŚMY 
      • O organizacji
      • Zakres działań
      • Nasze wartości
    • STRUKTURA 
      • NASZ ZESPÓŁ
      • WSPÓŁPRACA
    • Statut i regulaminy
    • Kodeks Etyki
  • CZŁONKOSTWO 
    • Dlaczego warto przystąpić?
    • LISTA FIRM CZŁONKOWSKICH
    • Jak uzyskać członkostwo?
  • NASZE DZIAŁANIA 
    • Kluczowe inicjatywy
    • Grupy projektowe
  • Aktualności
  • SZKOLENIA
  • Kontakt
  • Baza wiedzy
  • Dołącz do nas

Ustawa refundacyjna w Sejmie

  1. Home
  2. Aktualności
  3. Ustawa refundacyjna w Sejmie
  • 26.06.2023

Informujemy, iż na stronie internetowej Sejmu opubliowano projekt ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw (UD226) (Projekt), który Rada Ministrów przyjęła 9 czerwca br.


Poniżej istotne kwestie, które zostały zawarte w projekcie:
1.    Art. 5. W ustawie z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. poz. 974) wprowadza się następujące zmiany: 
             1)    w art. 58: 
                    a)    uchyla się ust. 2, 
                    b)    ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Nadzór nad reklamą wyrobów medycznych jest sprawowany przez Prezesa Urzędu.”;
             2)    w art. 104 ust. 2–4 otrzymują brzmienie: „2. Organ może odstąpić od wymierzenia kar pieniężnych, o których mowa w niniejszym rozdziale, jeżeli zdarzenie miało charakter incydentalny, nie stwarzało ryzyka, a podmiot, najpóźniej w terminie wskazanym przez Prezesa Urzędu, przy prowadzeniu czynności, w trakcie których stwierdzono uchybienie prawa, podjął działania w celu jego usunięcia i poinformował Prezesa Urzędu o podjęciu tych działań.

2.    W art. 46 dodaje się ust. 9 w brzmieniu: „9. Fundusz do dnia 31 marca każdego roku zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej Funduszu zestawienie zbiorcze o zrealizowanej refundacji z budżetu państwa za rok poprzedni dla każdej apteki i każdego podmiotu realizującego zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne.”

3.    Utrzymano brzmienie art. 6 - odnoszącego się do wyrobów medycznych stosowanych w ramach świadczeń gwarantowanych.

 

Dodatkowo podsumowanie najważniejszych zmian projektu:

  1. Całkowity budżet na refundację (art. 3). Doprecyzowano, że CBR odnosi się do planu finansowego NFZ z uwzględnieniem jego późniejszych zmian.
  2. Payback (art. 4 ust. 11). Zrezygnowano z wprowadzenia zmiany, zgodnie z którą zawarcie RSS nie zwalniałoby z konieczności zapłaty paybacku, jeżeli kwota paybacku byłaby wyższa od kwoty należności, której obowiązek przekazania wynika z tego RSS. Oznacza to, że w zakresie paybacku MZ ostatecznie nie zaproponował żadnych zmian.
  3. Marże hurtowe i apteczne (art. 7). Wprowadzono zmiany w zakresie marż hurtowych i aptecznych. Urzędowa marża hurtowa wynosić będzie, tak jak proponowano od początku, 6%. Jednocześnie, nie będzie ona mogła być niższa niż 50 groszy i nie wyższa niż 150 zł w przypadku leków aptecznych i 2000 zł w przypadku leków stosowanych w programach lekowych i chemioterapii. W zakresie marż aptecznych wprowadzona została nowa tabela, która zgodnie z przepisem przejściowym ma być stosowana od 1 stycznia 2025 r. Do tego czasu obowiązywać będzie również nowa tabela marż, określona w art. 17 Projektu, która przewiduje kwotę bazową każdego poziomu marży na poziomie o 10 groszy niższym.
  4. RSS w decyzjach dla produktów stosowanych w ramach udzielania świadczeń (art. 11 ust. 7 pkt 4). W Projekcie dodano przepis, zgodnie z którym decyzje o ustaleniu ceny zbytu netto dla produktów stosowanych w ramach udzielania świadczeń będą mogły zawierać instrumenty dzielenia ryzyka. Jednocześnie powstała drobna nieścisłość, ponieważ przepis ust. 6 nie zawiera (w posiadanej przez nas wersji) odniesienia do wyrobów medycznych.
  5. Aktualizacja odpłatności leków aptecznych (art. 14 ust. 3-6 i art. 72). MZ zrezygnował z wprowadzenia w art. 14 ust. 3-6, które ustanawiały mechanizm aktualizacji odpłatności leków aptecznych, jak również z usunięcia art. 72, dotyczącego kwalifikacji do odpłatności ryczałtowej. Jednocześnie, uchylony zostanie art. 14 ust. 1 pkt 2) lit.b.
  6. Ograniczenie odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdziwych danych we wniosku (art. 24 ust. 6aa). Już we wcześniejszych wersjach Projekt zawierał przepis przewidujący odpowiedzialność karną za podanie nieprawdziwych danych we wniosku o objęcie refundacją. W finalnej wersji odpowiedzialność ta została ograniczona i oświadczenie, które będzie składane przez osobę podpisującą wniosek, nie będzie dotyczyć analiz.
  7. Ciągłość dostaw (art. 34 ust. 3a-3d). Nieoczekiwanie, MZ przywrócił regulację wprowadzającą obowiązek dostarczania leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (dostępnych w aptece na receptę), zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Polski, w równej ilości do co najmniej 10 przedsiębiorców prowadzących hurtownię farmaceutyczną, których zakres działalności nie zawiera ograniczeń asortymentu, z największym udziałem obrotu z aptekami ogólnodostępnymi pod względem liczby transakcji, w ilości koniecznej do zabezpieczenia pacjentów. 3b. Wykaz przedsiębiorców MZ będzie ustalać corocznie do dnia 30 kwietnia, w oparciu o dane dotyczące obrotu produktami refundowanymi pomiędzy hurtowniami farmaceutycznymi a aptekami ogólnodostępnymi za poprzedni rok kalendarzowy, w oparciu o dane zawarte w ZSMOPL, i publikować w BIP. Wykaz produktów, o których mowa powyżej MZ będzie ustalał w drodze obwieszczenia i ogłaszał w Dzienniku Urzędowym MZ. 

Data wejścia w życie większości zmian zaplanowana została na 1 listopada 2023 r.
 

poprzedni wpis następny wpis

Wyszukaj

Ostatnie wpisy

16.05.2025

Ruszyła kampania #PowerOfMedtech zainicjowana przez MedTech Europe

16.05.2025

Spotkanie grupy ds. diabetologii

15.05.2025

Portal „Co w Zdrowiu” objął patronatem medialnym I Kongres Technologii i Wyrobów Medycznych

Archiwum

  • 2025
  • 2024
  • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • Maj 2025
    • Kwiecień 2025
    • Marzec 2025
    • Luty 2025
    • Styczeń 2025
    • Grudzień 2024
    • Listopad 2024
    • Październik 2024
    • Wrzesień 2024
    • Sierpień 2024
    • Lipiec 2024
    • Czerwiec 2024
    • Maj 2024
    • Kwiecień 2024
    • Marzec 2024
    • Luty 2024
    • Styczeń 2024
    • Grudzień 2023
    • Listopad 2023
    • Październik 2023
    • Wrzesień 2023
    • Sierpień 2023
    • Lipiec 2023
    • Czerwiec 2023
    • Maj 2023
    • Kwiecień 2023
    • Marzec 2023
    • Luty 2023
    • Styczeń 2023
    • Grudzień 2022
    • Listopad 2022
    • Październik 2022
    • Wrzesień 2022
    • Sierpień 2022
    • Lipiec 2022
    • Czerwiec 2022
    • Maj 2022
    • Kwiecień 2022
    • Marzec 2022
    • Luty 2022
    • Styczeń 2022
    • Grudzień 2021
    • Listopad 2021
    • Październik 2021
    • Wrzesień 2021
    • Sierpień 2021
    • Czerwiec 2021
    • Maj 2021
    • Kwiecień 2021
    • Marzec 2021
    • Luty 2021
    • Styczeń 2021
    • Listopad 2020
    • Październik 2020
    • Wrzesień 2020
    • Czerwiec 2020
    • Maj 2020
    • Kwiecień 2020
    • Marzec 2020
    • Luty 2020
    • Grudzień 2019
    • Listopad 2019
    • Październik 2019
    • Wrzesień 2019
    • Lipiec 2019
    • Czerwiec 2019
    • Maj 2019
    • Marzec 2019
    • Luty 2019
    • Styczeń 2019
    • Grudzień 2018
    • Listopad 2018
    • Wrzesień 2018
    • Czerwiec 2018
    • Maj 2018
    • Marzec 2018
    • Luty 2018
TECHNOMED

Stefana Czarnieckiego 21/23 lok. 1
01-548 Warszawa

+48 734 718 742
[email protected]

Copyright © 2022 | TECHNOMED | Wszelkie prawa zastrzeżone
  • | Polityka prywatności
Znajdź nas na
Znajdź nas na
ZAPRASZAMY

ZAPRASZAMY