Zwracamy Państwa uwagę na zestawienie zmian dotyczących przepisów o wystawianiu i realizacji zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne, które zostały wprowadzone w projekcie ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści nieodpowiednich w internecie.
Ustawa jest obecnie procedowana przez Sejm i zawiera następujące zmiany:
- uchylenie przepisów regulujących możliwość wystawiania zleceń na zaopatrzenie i naprawę wyrobów medycznych w formie uproszczonej – zlecenia wystawione i zweryfikowane mogą być realizowane do końca 2023 r.
- określono katalog informacji, jakie będzie zawierać przekazywana świadczeniobiorcy informacja o wystawionym zleceniu:
-
- identyfikator zlecenia składający się z maksymalnie 20 znaków generowany w momencie zapisu zlecenia przez system serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy o świadczeniach;
- kod dostępu składający się z 4 cyfr generowany w momencie zapisu zlecenia przez system serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy o świadczeniach, umożliwiający dostęp do zlecenia w połączeniu z identyfikatorem zlecenia, o którym mowa w pkt 1, albo numerem PESEL świadczeniobiorcy;
- datę wystawienia zlecenia;
- imię i nazwisko świadczeniobiorcy;
- oznaczenie wyrobu medycznego będącego przedmiotem zaopatrzenia lub naprawy;
- datę, od której albo do której zlecenie może być zrealizowane, a w odniesieniu do wyrobów przysługujących comiesięcznie – wskazanie pierwszego miesiąca, w którym zlecenie może zostać zrealizowane.
-
skrócenie możliwości realizacji zleceń z 6 miesięcy do maksymalnie 3 miesięcy - zlecenie będzie mogło być wystawiane na okres 12 miesięcy, ale ich realizacja będzie możliwa w częściach, obejmujących okresy nie dłuższe niż 3 miesiące.
- możliwość realizacji zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne w częściach w przypadku innych zleceń niż comiesięczne - dopuszczono możliwość realizacji zleceń w częściach, odpowiadających liczbie zleconych wyrobów. Wejście w życie tej zmiany określono na dzień 1 stycznia 2024 roku.
- doprecyzowano postępowanie z wystawionym zleceniem w przypadku braku możliwości jego realizacji tak, by umożliwić realizację takiego zlecenia u innego świadczeniodawcy:
Gdy dany podmiot nie może zrealizować zlecenia: -
- zwraca, o ile to możliwe, zlecenie wystawione w postaci papierowej świadczeniobiorcy albo osobie działającej w jego imieniu lub na jego rzecz;
- zwraca zlecenie do realizacji za pośrednictwem serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy o świadczeniach – dla zleceń w postaci elektronicznej.
-
jednoznacznie określono termin przechowywania dokumentacji – usunięto sformułowanie „co najmniej” - okres przechowywania wynosi 5 lat. Dodatkowo, uzupełniono treść przepisów o uregulowanie kwestii przechowywania również dokumentacji związanej z realizacją zlecenia (np. oświadczenie o prawie do określonych świadczeń lub inna dokumentacja potwierdzająca posiadanie takiego prawa).